Szkolenie

Konstruktywna komunikacja i budowanie porozumienia

Jeśli chcesz:

  • Efektywnie porozumiewać się z innymi bez względu na sytuacje, zajmowane stanowisko, czy osobowość Twojego rozmówcy
  • Konstruktywnie udzielać informacji zwrotnej i nie podcinać skrzydeł swoim rozmówcom
  • Świadomie kreować pozytywne relacje z innymi
  • Budować porozumienie unikając konfliktów i nieporozumień
Weź udział w warsztacie.

Program warsztatu "Konstruktywna komunikacja i budowanie porozumienia":

1. Czym jest konstruktywna komunikacja interpersonalna?

  • Struktura komunikatu – w jaki sposób się komunikujemy?
  • Nadawanie intencji vs. interpretacja komunikatów – co powoduje, że z jednymi natychmiast znajdujemy ‘wspólny język’, zaś z innymi nie możemy się porozumieć?
  • Jaką rolę w budowaniu porozumienia ma konstruktywna komunikacja?

2. Elementy komunikacji wspierające budowanie dobrych relacji

  • Narzędzia aktywnego słuchania – Co to znaczy aktywnie słuchać?
  • Tajemnicza moc pytań – rodzaje i funkcje pytań w budowaniu relacji i porozumienia
  • Psycholingwistyka jako narzędzie skutecznej komunikacji – słowa mają moc!
  • Struktury językowe oddziałujące na podświadomość – jak zwiększyć siłę komunikatu stosując przemyślane struktury wypowiedzi.

3. Co nam przeszkadza w budowaniu porozumienia i jak stawić temu czoła?

  • Bariery komunikacyjne: fizyczne, psychologiczne, wewnętrzne
  • Postawy życiowe wg Harrisa i ich rola postaw w kształtowaniu relacji z innymi – co myślisz o sobie i innych i jaki to ma wpływ na relacje z otoczeniem?
  • Transakcje komplementarne w komunikacji i ich wpływ na budowanie porozumienia.

4. Sposoby myślenia i style komunikowania się innych ludzi

  • Identyfikacja stylów komunikowania się własnych i cudzych (autodiagnoza)
  • Sposoby komunikowania się – czyli co i jak do kogo mówić
  • Jak rozpoznawać poszczególne style, i jak wykorzystać tą wiedzę na co dzień?

5. Konstruktywna krytyka oraz stawianie granic w sytuacjach trudnych

  • Komunikat JA, jego znaczenie i zastosowanie w sytuacji dawania konstruktywnej informacji zwrotnej
  • Jak wpływać na innych i sprawić, by ludzie chcieli przyjmować feedback i modyfikować swoje zachowania

6. Informacja zwrotna (feedback i feedforward) jako narzędzie budujące porozumienie

  • Budowanie kultury efektywnego i uczciwego feedbacku
  • Baza praktycznych sposobów na udzielanie rozwojowej i korygującej informacji zwrotnej
  • Techniki SSC- Stop, Start, Continue, kanapka, FUKO- ich skuteczność, kiedy i jak je wykorzystywać w praktyce
  • Indywidualna gotowość i „pojemność” współpracowników na informację zwrotną
  • Jak zwiększać otwartość na dawanie i przyjmowanie informacji zwrotnej- informacja zwrotna traktowana jak „prezent”.

7. Budowanie porozumienia w praktyce

  • Uczciwa odpowiedź na pytanie „Chcesz mieć rację, czy relację?”
  • Małe zmiany, które powodują dużą różnicę, czyli na co warto zwracać uwagę w codziennej komunikacji, żeby budować autentyczne porozumienie
  • NVC – Porozumienie bez przemocy wg. Marshalla Rosenberga, praktycznie o języku pokoju w świecie konfliktów.

8. Moje kluczowe kompetencje w konstruktywnej komunikacji

  • Autodiagnoza silnych i słabszych (rozwojowych) stron
  • Action plan- jak w praktyce wykorzystać swoje zasoby, jakie cechy rozwijać, aby skuteczniej się komunikować?

Korzyści dla uczestników szkolenia: „Konstruktywna komunikacja”:

  • Dowiesz się jak wykorzystując odpowiednie techniki budować porozumienie i współpracę
  • Zrozumiesz dlaczego z niektórymi osobami znajdujesz wspólny język podczas gdy z innymi nie możesz dojść do porozumienia
  • Dowiesz się jak rozmawiać z osobami mającymi zupełnie odmienne sposoby myślenia i widzenia świata
  • Nauczysz się efektywnie komunikować innym co myślisz i czego potrzebujesz
  • Dowiesz się jak wykorzystując konstruktywną komunikację egzekwować i zwiększać skuteczność swoją i innych
  • Okryjesz co Cię ogranicza, jakie są Twoje silne strony w komunikacji a które obszary warto doskonalić

W celu zaangażowania uczestników, wzmocnienia i przyspieszenia procesu uczenia, podczas warsztatów stosowane są różnorodne metody warsztatowe:

  • ćwiczenia i symulacje praktyczne
  • grupowe dyskusje moderowane, burze mózgów
  • prace w małych grupach, ćwiczenia w parach
  • możliwość nagrywania scenek
  • gry symulacyjne
  • mini wykłady
  • interesujące prezentacje multimedialne, filmy, scenki obrazujące omawiane zagadnienie
  • studia przypadków (analiza przypadków z praktyki biznesowej)
  • testy, quizy i kwestionariusze
  • feedback trenera
  • omówienia trenerskie i wyciąganie praktycznych wniosków.

Opinie o szkoleniu "Konstruktywna komunikacja"

5/5

Dzięki szkoleniu poznałam nowe zagadnienia z dziedziny komunikacji. Wiem że to, czego dowiedziałam się na warsztacie realnie pomoże mi w życiu prywatnym i zawodowym.

Paulina Wydryszek-Dąbrowska
Manager ds. Usług Wsparcia Biznesu | Sodexo Polska

5/5

Podczas szkolenia trener zbudował świetną atmosferę zaufania i intymności, która pozwoliła na rozwój kompetencji miękkich. A oprócz tego świetnie się bawiłam!

Karolina Ambroziak
Starszy specjalista ds. Szkoleń i Rozwoju| CUPT

5/5

Trener jest bardzo dobrze przygotowany merytorycznie. Buduje bardzo otwartą atmosferę podczas szklenia. Dużym plusem jest to, że na warsztacie uczyliśmy się poprzez doświadczanie.

Katarzyna Cymiel
Młodszy Manager ds. Personalnych | AMBRA

Poznaj nasze inne szkolenia: